|
مقصود فراستخواه
|
بحث خلقیات ایرانی پایه علمی ندارد
|
«مقصود فراستخواه» استاد جامعه شناسی و مدیر گروه برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی، در کتاب «ما ایرانیان» که اخیراً به چاپ بیست ویکم رسیده است، ضعفها و راهحلهای رفع این خلقیات ایرانی را با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار داده است.
|
چهارشنبه 8 خرداد 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
کوررنگی
|
در این شرایط، تداوم به اندیشیدن با ابزارهای سادهسازی جهان و اصرار بر سیاه و سفید دیدن پدیدههایی که میلیونها رنگ در خود دارند، در نهایت ما را دچار کوررنگی و درافتادن به قضاوتهای نادرست و حتی رفتن به کجراهه تنشهای سخت و خطر فروپاشیهای اجتماعی میبرند. اما پرسش دوم، اینکه هرچند این تقلیلگرایی جهانشمول است، اما شدت و ضعف آن در دورههای زمانی و در مکانهای مختلف بهشدت نابرابر است.
|
سه شنبه 7 خرداد 1398
|
|
|
فریبرز رئیس دانا
|
صنایع دستی: ضروری اما نه فانتزی، نه محوری
|
بنا به آخرین برآوردها در اقتصاد ملی ایران در چند سال اخیر سهم صنایع دستی در محصول ناخالص داخلی بین 2 تا 5 درصد و به طور متوسط 3.5 درصد بوده است.
|
دوشنبه 6 خرداد 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
دموکراسی یک شیوه حکمرانی است
|
دموکراسی یک شیوه حکمرانی است که مهمترین مشخصه آن در حکومت بر اساس اراده «اکثریت» یک گروه جمعیتی در یک پهنه سرزمینی است.
|
شنبه 4 خرداد 1398
|
|
ناصر فکوهی
|
جامعه دوقطبی به کجا میکشد؟
|
تاکنون بارها بحث دوقطبی شدن جامعه ایران مطرح شده و از متخصصان درباره آن اظهارنظر خواسته شده است. دلیل، تا اندازه زیادی روشن است: به نظر میرسد ما ایرانیان، در زندگی روزمره و قضاوتهایی که باید بر اساس آنها به تصمیمگیریهای مهمی برای زندگیمان برسیم، اغلب بهشدت دوقطبی فکر میکنیم: دو قطب سازشناپذیر و متخاصم؛ اغلب شاهدیم افراد همهچیز را سیاه و سفید، صفر یا یک میبینند و قاطعانه نظر میدهند.
|
شنبه 4 خرداد 1398
|
|
مهسا شیخان
|
روز جهانی سواد: نگاهی به سند مفهومی سواد 2018 (1)
|
سازمان فرهنگی آموزشی یونسکو به منظور تاکید بر نقش و اهمیت روز افزون سواد در رشد فردی و اجتماعی افراد در سراسر دنیا، در چهاردهمین نشست عمومی یونسکو در 26 اکتبر 1966، روز هشتم سپتامبر را «روز جهانی سواد» نامگذاری کرده است.
|
پنجشنبه 2 خرداد 1398
|
|
مهدیه محمدی
|
حریم خصوصی در خانواده
|
حریم خصوصی در حوزه خانواده، دامنهای از اطلاعات، ارتباطات، فضای فیزیکی یا مجازی و دیگر مؤلفههایی است که یا به حسب انتظار متعارف افراد خانواده یا به حکم قانون مصون از تعرض است و افراد جامعه کوچک خانواده در پرتو این حریم توقع دارند به دور از پایشها و نظارت افراد و حتی دولت زندگی کنند. حریم خصوصی انواع مختلفی از جمله حریم ارتباطی، جسمی، جنسی، اطلاعاتی و مکانی دارد که تمامی این ابعاد در رابطه با حریم خصوصی مصداق دارد و می توان حریم خصوصی خانواده را بر حسب مرزهای این ابعاد تعریف کرد.از سویی با توجه به تحولات صد سال اخیر می توان بررسی کرد که کدام یک از این محورها تغییرات بیشتری را در حوزه حریم خصوصی خانواده به همراه داشته است.
|
پنجشنبه 2 خرداد 1398
|
|
ایدهنوشتهای مهدی سلیمانیه
|
اتاق خالی
|
ما در اتاق خالی فریاد میزنیم. جامعه مدتهاست که رفته است.
|
چهارشنبه 1 خرداد 1398
|
|
سعید اسلامی راد
|
ساختار تخیلی یک آرمانشهر (بخش اول)
|
تخیل، تصویر و ایده مهمترین ابزارهای یک ذهن در شکلدهی، درک و فهم از جهان هستند. آنچه انسان در مواجهه با جهان برای درک و شناخت از آن مبادرت می ورزد از رهگذر تخیل است.
|
چهارشنبه 1 خرداد 1398
|
|
|
|
|