بسمه تعالی
"اساسنامه خانه توسعه آذربایجان"
فصل اول: کلیات و اهداف
مقدمه
آذربایجان با تنوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ذخایر طبیعی و ظرفیتهای کمنظیرش، مظهر برکات الهی برای میهن عزیزمان ایران بوده و به لحاظ موقعیت حساس جغرافیایی خود در محل تلاقی اروپا و آسیا و بر سر راه ابریشم در طول تاریخ، ردپای قدیمیترین تمدنها را در سنگ نوشتهها و قلعههای متعدد تاریخی به یادگار نهاده است. مستشرقین از آذربایجان بهعنوان مستحکمترین دروازة ایران یاد کردهاند و شهر تبریز بهعنوان مرکزیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این خطه در طول تاریخ نقش تعیینکنندهای در اعتلاء کشورمان داشته و در اوج رونق و شکوه خود در قرن هفتم هجری به مهمترین کانون تمدنی دنیای اسلام تبدیلشده که به همین سبب به عناوینی چون "قبهالسلام"، "قبلة عارفان" و شهر اولینها معروف شده است. همانگونه که شهر اردبیل در تاریخ لقب "دارالارشاد" یافته است.
تاسیس عظیمترین و پیشرفتهترین دانشگاه بینالمللی دنیا یعنی ربع رشیدی در آغاز قرن هشتم هجری در تبریز و عظیمترین رصدخانة دنیای آن روز در شهر مراغه گواه روشنی بر مرکزیت علمی این خطه در سطح جهانی و مقارن قرون وسطی میباشد. آذربایجان برای بازیابی و احراز دوبارة جایگاه تاریخی خود نیاز به اهتمام همگانی مردم از یکسو و هماندیشی فرهیختگان در قالب یک تشکل فراگیر غیرسیاسی و غیرانتفاعی از سوی دیگر دارد تا بتوان با بهرهگیری از ذخائر مادی و معنوی به این مهم نائل آمد.
ماده 1
نام موسسه: "خانه توسعه آذربایجان" است که در این اساسنامه به لحاظ رعایت اختصار، "خانه" نیز نامیده میشود.
ماده 2
نوع فعالیت خانة توسعه آذربایجان غیرسیاسی و غیر انتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً طبق این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.
ضمناً خانة آذربایجان از نوع موسسات مذکور در بند الف ماده (2) آئیننامه اصلاحی ثبت تشکلات و موسسات غیرتجاری مصوب 5/5/1337 موضوع مواد 584 و 585 قانون تجارت و آئیننامه شماره 27862/ت 13281/هــ موره 8/5/1384 مصوب هیأت محترم وزیران میباشد.
ماده 3
اهداف و راهبردها
اهداف کلی این تشکل عبارت است از ایجاد مرکزیتی برای گردآوری اطلاعات، شناسایی، تحقیق و تبادل اندیشه برای ارائه نظریات کاربردی و جمعبندی آنها جهت اتخاذ استراتژی توسعه برای آذربایجان در ابعاد مختلف با تأکید بر جلب مشارکت همگانی مردم دور از جهت گیریهای سیاسی، جناحی و حزبی میباشد.
راهبردها
1- گردآوری اطلاعات و مستندات از زمینههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آذربایجان و ایجاد آرشیو منظم در این زمینه برای انجام مطالعات و پژوهشهای مورد نیاز.
2- مطالعه و شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای مادی و معنوی آذربایجان به منظور بهرهگیری برای توسعه منطقه و کشور.
3- شناسایی نیروهای انسانی دانشمند و کارآمد و ایجاد ارتباط با آنها در نقاط مختلف دنیا به منظور جلب همکاری آنان در زمینههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای توسعه پایدار استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجانغربی و زنجان.
4- برنامهریزی و سازماندهی برای تبادل اندیشه میان فرهیختگان و صاحب نظران از طریق برپایی همایشها، جلسات سخنرانی و تبادل نظر و ایجاد محافل ویژه برای معاشرت فرهنگی و علمی.
5- برنامهریزی به منظور فرهنگسازی و اطلاعرسانی برای جلب همکاریها و مشارکتهای مردمی.
6- ارتباط با سازمانهای اداری و نهادهای شهری برای تبادل نظر و تدوین برنامههای توسعه شهری و روستایی.
7- شناسایی و مطالعه الگوهای موفق و مشابه در نقاط مختلف دنیا.
8- تهیه و تدوین و پیشنهاد طرحهای توسعة شهری و روستایی برای ارگانهای ذیربط.
9- همکاری در تدوین طرح جامع جهانگردی برای شمالغرب کشور.
10- همکاری با تشکلها برای احیاء مکاتب و یا رویههای مهم اقتصادی، فرهنگی، ادبی و هنری گذشته.
11- ایجاد بانک اطلاعاتی از شخصیتهای علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و کارآفرین آذربایجانی که در نقاط مختلف ساکن هستند.
12- تدوین استراتژی توسعه برای استانهای شمالغرب، هماهنگ با سیاستهای کلان کشور.
ماده 4
محل اصلی خانه توسعه آذرباجان، شهرستان تبریز به نشانی: تبریز، خیابان ثقهالاسلام، درب سرخاب، پلاک 62 واقع است و در صورت لزوم میتواند برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور شعبه نمایندگی یا دفتر دایر نماید.
ماده 5
محدوده فعالیت: محدودة جغرافیایی فعالیت خانه در سطح استانی میباشد.
ماده 6
تابعیت: خانه توسعه آذربایجان تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن ملتزم به قانون اساسی میباشند.
ماده 7:
مدت فعالیت خانه از تاریخ تأسیس نامحدود میباشد.
ماده 8:
دارایی اولیه خانه، اعم از منقول و غیرمنقول مبلغ یک میلیون ریال میباشد که توسط هیأتمؤسس تماماً پرداخت شده و در اختیار خانه قرار گرفته است.
ماده 9
هیأت مؤسس بعد از تاسیس و انتخاب ارکان اجرایی توسط مجمع عمومی از بین کاندیداها، مسئولیتی تحت عنوان مؤسس در خانه توسعه آذربایجان نخواهد داشت.
ماده 10
شرایط عضویت:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای اعضاء وابسته
2- نداشتن سوءپیشینه کیفری
انواع عضویت:
1- اعضاء وابسته
2- اعضاء افتخاری (به دعوت هیأتمدیره)
فصل دوم- ساختار
ماده 11
الف) ساختار غیر رکن: هیأتمؤسس، کمیتههای تخصصی، شوراهای مشورتی و ...
وظایف هیأت مؤسس:
1- انجام اقدامات اولیه برای تأسیس
2- تهیه و تصویب و اصلاح اساسنامه در صورت لزوم
3- انتخاب اولین مدیران و بازرس (بازرسان)
4- تعیین روزنامه کثیرالانتشار که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای اعضاء تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
ماده 12
ب) ساختار رکن: عبارتند از: 1) مجمع عمومی 2) هیأتمدیره (شورای مرکزی) 3) بازرسان
الف) مجمع عمومی اعضاء
ماده 13
مجمع عمومی اعضاء، عالیترین مرجع تصمیمگیری در خانه میباشد که به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
ماده 14
مجمع عمومی عادی سالی یکبار در فروردین ماه تشکیل خواهد شد. برای رسمیت جلسه حضور نصف بعلاوه یک اعضاء و جهت تصویب هر موضوعی نیز رأی موافق اکثریت اعضاء حاضر ضرورت دارد.
در صورتی که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله 15 روز تشکیل و با هر تعداد اعضاء حاضر، جلسه رسمیت خواهد یافت.
مجمع عمومی عادی ممکن است بصورت فوقالعاده در هر زمان به تقاضای هیأتمدیره، بازرس (بازرسان) یا یک سوم اعضاء تشکیل گردد.
ماده 15
وظایف مجمع عمومی عادی:
1) انتخاب اعضای هیأتمدیره و بازرسان (اصلی و علیالبدل)
2) استماع و رسیدگی به گزارش هیأتمدیره و بازرس (بازرسان)
3) تعیین خطمشی کلی خانه
4) بررسی و تصویب یا رد پیشنهادات هیأتمدیره
5) تصویب ترازنامه و بودجه سالانه
6) تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج اگهیها و دعوتنامهها
7) تصویب اساسنامه خانه در اولین مجمع عمومی اعضاء
8) عزل بعض یا کل اعضای هیأتمدیره و بازرس (بازرسان) و انتخاب اعضای علیالبدل
ماده 16
مجمع عمومی فوقالعاده با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:
1) با درخواست هیأتمدیره یا بازرس (بازرسان)
2) با درخواست یک سوم از اعضاء
تبصره 1: دعوت برای مجمع عمومی فوقالعاده کتبی بوده و حداقل تا 15 روز قبل از تشکیل آن به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
تبصره 2: مجمع عمومی فوقالعاده جهت رسمیت همان شرایط مجمع عمومی عادی را خواهد داشت.
تبصره 3: تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده با رأی دو سوم اعضاء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 17
وظایف مجمع عمومی فوقالعاده:
1) تصویب تغییرات اساسنامه
2) بررسی و تصویب یا رد انحلال خانه
3) تغییر در میزان سرمایه خانه
4) انحلال قبل از موعد
ماده 18
جلسات مجامع عمومی توسط هیأترئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره: اعضاء هیأترئیسه نباید از بین کاندیداهای هیأتمدیره و بازرس (بازرسان) باشند و با اعلام قبولی نامزدی فوق در مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.
ماده 19
ب) هیأتمدیره:
خانه دارای هیأتمدیرهای مرکب از پنج نفر اصلی و سهنفر علیالبدل خواهد بود.
تبصره 1: جلسات هیأتمدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
تبصره 2: شرکت اعضای هیئتمدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا سه جلسه متوالی و شش جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
تبصره 3: دعوت از اعضای هیأتمدیره باید بصورت کتبی بهنشانی عضو هیأتمدیره حداقل 48 ساعت قبل از تشکیل جلسه صورت پذیرد.
تبصره 4: انتخابات مجدد هیأتمدیره بلامانع است.
ماده 20
در صورت استعفاء یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیأتمدیره یا بازرس، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده هیأتمدیره یا بازرس بجای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده 21
هیأتمدیره علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل هر ماه یکبار تشکیل خواهد داد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نائبرئیس تشکیل جلسه فوقالعاده خواهد داد.
ماده 22
اعضای هیأتمدیره در اولین جلسهای که بعد از انتخاب شدن تشکیل میدهند از بین خود یک نفر رئیس، یک نفر نائبرئیس و یک نفر خزانهدار انتخاب خواهند نمود حدود اختیارات آنها را آییننامه داخلی مشخص مینماید.
تبصره 1: هیأتمدیره در هر موقع میتواند رئیس، نائب رئیس و خزانهدار را از سمتهای مذکور عزل کند.
تبصره 2: هیأتمدیره در صورت نیاز رئیس، میتواند سمت یا سمتهای دیگری را برای سایر اعضاء هیأتمدیره تعریف نماید.
ماده 23
هیأتمدیره برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد هیأتمدیره برای دورههای بعدی بلامانع بوده و هیأتمدیره موظف است حداکثر 3 ماه قبل از پایان تصدی خود، از مجمع عمومی عادی به منظور انتخابات هیأتمدیره جدید دعوت نماید. هیأتمدیره حداقل ده روز قبل از پایان تصدی خود نتیجه انتخابات را به مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام خواهد نمود.
ماده 24
هیأتمدیره نماینده قانونی خانه بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل میباشد:
1) حفظ و حراست اموال منقول و غیرمنقول
2) رسیدگی به حسابها
3) پرداخت دیون و وصول مطالبات
4) اجرای مصوبات مجامع عمومی
5) افتتاح حساب در بانکها طی انجام تشریفات قانونی
6) تعقیب جریانات قضایی، مالیاتی و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم
7) تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن
8) قطع و فصل دعاوی از طریق سازش (مصالحه)
9) در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل.
بطور کلی هیأتمدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال که مستلزم تصویب مجمع عمومی میباشد بنام خانه انجام دهد.
ج) بازرسان:
ماده 25
مجمع عمومی عادی دو نفر را بهعنوان بازرس اصلی و دو نفر را بهعنوان بازرس علیالبدل برای مدت یکسال انتخاب خواهند نمود.
تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده 26
وظایف بازرس به شرح زیر است:
1) بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
2) مطالعه گزارش سالانه هیأتمدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی.
3) گزارش هرگونه تخلف هیأتمدیره از مفاد اساسنامه و قوانین موضوعه به مجمع عمومی.
4) اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی، عملکرد هیأتمدیره و مطالب و اطلاعاتی که مدیران در اختیار مجمع عمومی گذاشتهاند.
5) سایر وظایفی که قانون تجارت به عهده بازرس قرار داده است.
تبصره: بازرس میتواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأتمدیره شرکت نماید.
ماده 27
بازرس میتواند در هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی را در مورد عملیات مالی انجام داده و اسناد، مدارک و اطلاعات مربوطه را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوقالعاده مجمع عمومی را بنماید.
ماده 28
در صورت فوت یا استعفاء یا معذوریت بازرس اصلی یا صلب شرایط از او، بازرس علیالبدل بجای او انجام وظیفه خواهد نمود.
ماده 29
هیأتمدیره، مدیرعامل و بازرسان تا زمانی که جانشین آنها از سوی مجمع عمومی تعیین و معرفی نشده است درمسئولیت خود باقی خواهند بود.
تبصره: جز دربارة موضوعاتی که به موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام دربارة آن در صلاحیت خاص مجمع عمومی است، هیأتمدیره کلیة اختیارات لازم برای ادارة امور را مشروط بر رعایت اهداف خانه دارا میباشد.
ماده 30
اشخاص ذیل نمیتوانند بهعنوان بازرس انتخاب شوند:
1) کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحههای مذکور در ماده 111 قانون تجارت به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی، کلاً یا بعضاً محروم شده باشند. (در مدت محرومیت)
2) مدیران و مدیرعامل
3) اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیرعامل تا درجه سوم از طبقه اول تا دوم
4) همسران اشخاص مذکور در بند 2
ماده 31
مدیرعامل
هیأتمدیره باید از بین خود یا خارج یک نفر را به مدیریت عامل انتخاب نموده و حدود اختیارات و مدت تصدی و حقالزحمه او را تعیین نماید.
تبصره: مدیرعامل نمیتواند در عین حال رئیس هیأتمدیره خانه باشد مگر با تصویب سهچهارم آراء حاضر در مجمع عمومی.
ماده 32
مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی خانه است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیأتمدیره به وی تفویض میگردد نماینده خانه محسوب شده و از طرف هیأتمدیره حق امضاء دارد و عزل وی از اختیارات هیأتمدیره میباشد که بایستی مستند و مدلل باشد.
تبصره 1: اگر مدیرعامل عضو هیأتمدیره باشد دورة مدیریت عامل او از مدت عضویتش در هیأتمدیره بیشتر نخواهد بود لیکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع میباشد.
تبصره 2: کلیة اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضاء مدیرعامل و خزانهدار و در غیاب خزانهدار، رئیس یا نائبرئیس هیأتمدیره و مهرخانه معتبر خواهد بود.
ماده 33
مدیرعامل مجری مصوبات مجمع عمومی و هیأتمدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیتهای ذیل میباشد:
1) نمایندگی قانونی خانه در مراجع رسمی، نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی.
2) استخدام، عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط، مصوبات و یا تصویب هیأتمدیره.
3) نگهداری دارایی، اموال، حسابها، اسناد و دفاتر.
4) اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیأتمدیره به وی تفویض شده باشد.
5) ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیتهای خانه به هیأتمدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.
6) تهیه پیشنویس ترازنامه، بودجه، خطمشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیأتمدیره و ارسال به مجمع عمومی.
7) تهیه پیشنویس آییننامههای مورد لزوم جهت طرح و تصمیمگیری در هیأتمدیره.
8) نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب، نمایندگیها و دفاتر وابسته.
9) پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوقالعاده با ذکر علل موجهه برای تصویب به هیأتمدیره.
10) انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق آییننامههای مصوب و قانون تجارت به مدیرعامل محول شده یا بشود.
ماده 34
حقوق و مزایای مدیرعامل بوسیله هیأتمدیره تعیین میشود.
در صورتیکه مدیرعامل از اعضای هیأتمدیره نباشد بدون داشتن حق رأی میتواند در جلسات هیأتمدیره شرکت نماید.
ماده 35
مدت مأموریت مدیرعامل از مدت مأموریت هیأتمدیره تجاوز نخواهد شد و تغییر یا تجدید انتخاب او نیز بلامانع است به هر صورت مدیرعامل در صورت انقضاء مأموریت مؤظف است تا تعیین جانشین وظایف محوله را انجام دهد.
فصل سوم- بودجه و مواد متفرقه
ماده 36
بودجه خانه از طریق جمعآوری هدایا، اعانات، قبول وصیت، وقف، حبس، حق عضویت و سایر فعالیتهای قانونی و مجاز تأمین میشود.
ماده 37
درآمد و هزینههای خانه در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن در پایان هر سال مالی به مراجع ذیربط ارائه خواهد شد.
تبصره 1: مدیر مکلف است کلیه درآمدهای حاصله سالانه را مطابق اساسنامه مصرف اهداف و وظایف نماید و چنانچه وجوهی مازاد بر هزینههای جاری موجود است در حساب مخصوصی بنام خانه نزد یکی از بانکهای رسمی ایران نگهداری نماید.
تبصره 2: سال مالی خانه منطبق با سال شمسی بوده و همواره به پایان اسفندماه ختم میشود.
به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس لغایت اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 38
کلیه مدارک، پروندهها و مکاتبات در دفتر مرکزی خانه نگهداری میشود.
ترتیب امضاء مکاتبات رسمی را هیأتمدیره تعیین مینماید.
تبصره: مصوبات و صورت جلسات هیأتمدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضاء اعضای ذیربط خواهد رسید.
ماده 39
مدیرعامل مکلف است هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه را به مرجع صادرکننده پروانة فعالیت اعلام نماید.
ماده 40
مدیرعامل مکلف است محل مؤسسه و تغییرات بعدی آن را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت اعلام نماید.
ماده 41
خانه دارای مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیأتمدیره و برابر مقررات تهیه خواهد شد.
هیأتمدیره مکلف است نمونه مهر و آرم تهیه شده را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت ارسال نماید.
تبصره: هیأتمدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم مسئولیت قانونی دارند.
ماده 42
انحلال: در صورت انحلال خانه، مجمع عمومی فوقالعاده حداقل 3 نفر را به عنوان هیأترئیسه انتخاب و این هیأت موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حسابها و تسویه بدهیها و وصول مطالبات باقیمانده و تعیین دارایی مسلم (اعم از منقول و غیرمنقول) دارایی خانه را به تصویب مجمع عمومی فوقالعاده رسانده و در صورت تصویب مجمع عمومی فوقالعاده، تحت نظارت کمیتهای مرکب از نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایندگان وزارت کشور و وزارت اموراقتصادی و دارایی به یکی از مراکز غیرانتفاعی عامالمنفعه مشابه که در داخل کشور فعالیت مینماید واگذار نماید. هیأت مذکور موظف است نتیجه را به مرجع صادرکننده پروانه فعالیت ارائه نماید.
تبصره 1: تسویه امور مربوط بر طبق قانون تجارت و تسویه شرکتها صورت خواهد پذیرفت.
تبصره 2: هیأترئیسه از بین خود یک نفر را به عنوان مدیر تسویه انتخاب مینماید.
تبصره 3: مدیر تسویه موظف است یک نسخه از گزارش تسویه را به مرجع صادرکننده پروانه ارائه نماید.
ماده 43
انتشار هرگونه مطبوعهای پس از کسب اجازه از وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و تحصیل پروانه انتشار با رعایت کامل قانون مطبوعات انجام میشود.
ماده 44
مواردی که دراین اساسنامه پیشبینی نشده است وفق عمومات قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده 45
این اساسنامه مشتمل بر 3 فصل و 45 ماده و 23 تبصره در نشست مورخ ............................. هیأت مؤسس و هیأتامناء به تصویب رسید.