|شنبه 1 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : پنجشنبه 22 آذر 1397     |     کد : 67

دومین کارگاه اخلاق حرفه ای به همت خانه توسعه آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز

اخلاق حرفه ی و کسب و کار پایدار

استاد دانشگاه تهران از اخلاق به عنوان حلقه گم شده اقتصاد ایران نام برد و گفت : تصمیم و اراده خانه توسعه آذربایجان و اتاق بازرگانی تبریز در پرداخت به موضوع اخلاق و بازسازی آن در استان اقدام نیکو و پسنده است .

‌دکتر احد فرامرزی قراملکی چهارشنبه دردومین برنامه خانه توسعه آذربایجان و اتاق بازرگانی با عنوان "اخلاق حرفه ی و کسب و کار پایدار " تصریح کرد : اگر قرار است درکشور توسعه اخلاقی اتفاق بیافتد ، این توسعه می تواند از آذربایجان آغاز شود.

وی ابراز امیدواری کرد این مهم با همت مسوولان و همکاری تشکل های مردم نهاد در آینده نه چندان دور محقق شود.

رییس پژوهشکده اخلاق حرفه ی دانشگاه تهران با اشاره به پیشینه بحران اخلاق در ایران به بررسی علل آن از دیدگاه علما و جامعه شناختی پرداخت و این پرشش را به مطرح کرد  که چرا با علم به این موضوع همچنان دست روی دست گذاشته شده و کاری صورت نمی گیرد.

وی همچین با طرح این پرسش که چرا با وجود بحران اخلاق ،  اما سرمایه گذاری های لازم برای بهبود و رشد آن انجام نمی گیرد یاد آور شد : تحقق اخلاق در جامعه نیاز به یار دارد نه به شعار و با شعار جز بداخلاقی عایدی حاصل نمی شود.

وی ادامه داد : در بحث  اخلاق نیار به همکاری سازمان های دولتی ، بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد است که دربخش سازمان های دولتی سنجش علمی شخصیت و استقرار نظام سنجش در جذب و انتصابات مورد تاکید است .

فرامرز قراملکی ضرورت سنجش اخلاقی در استاد بالادستی ، آیین نامه ها و مصوبات را سومین فاکتور در تحقق اخلاق حرفه ی در نظام اداری بیان کرد.

وی تصریح کرد : براینکه بخش دولتی در حوزه اخلاق باز دارنده نباشد باید امر آموزش ، سنجش در جذب و انتصاب و ارزیابی در مقررات و قوانین پیوسته مورد توجه قرار گیرد و هر سه این موارد می تواند پشت و پناه برای تشکل های مردم نهاد باشد.

نویسنده کتاب قدرت انگاره  نقش تشکل های مردم نهاد در رشد و بهبود اخلاق حرفه ی در بخش دولتی را یاد آور شد و  بیان کرد : خانه توسعه آذربایجان به دلیل جایگاه و ظرفیت های فکری و فرهنگی می تواند در تعریف و اعطای کاپ اخلاق به شرکت ها و سازمان های موفق پیشگام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود میل به موفقیت در افراد و شرکت ها را مورد اشاره قرار داد و صداقت ،‌ارتباط موثر بعلاوه اعتماد آفرینی را از مهمترین عوامل آن بیان کرد.

رییس پژوهشکده اخلاق حرفه ی دانشگاه تهران درپایان بحث خود راه توسعه اخلاق در کشور را منوط به پیش بینی پذیری ارگان ها و سازمان توصیف کرد.

وی ادامه داد : سوابق تاریخی نشان می دهد که جوامع بحران زا به کمک سازمان های مردم نهاد و همت جمعی توانسته اند بحران اخلاقی را پشت سر گذاشته و روی پای خود بایستند.

فرامرز قراملکی یاد آور شد : در چنین جوامعی رشد و بهبود اخلاق محال نیست اما سخت است .

برنامه اخلاق حرفه ی به همت خانه توسعه آذربایجان و اتاق بازگانی تبریز در سالن اجتماعات این اتاق و با حضور شماری از فعالان تجاری و کسب و کار استان آذربایچان شرقی برگزار شد.


PDF