|سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : دوشنبه 12 شهريور 1397     |     کد : 65

کشور در زمان جنگ با دلار پنج تومانی و بدون تورم به خوبی اداره شد

سبحان اللهی برای برون رفت از مشکلات خواستار بازنگری در قانون اساسی شد

محمدعلی سبحان اللهی استاندار آذربایجان شرقی در دوره اصلاحات و رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان برای برون رفت از مشکلات موجود خواستار بازنگری در قانون اساسی شده و بر ایجاد توازن در اختیارات و مسوولیت های رییس جمهور تاکید کرده است .

بسیاری از شکست ها و ناکامی های امروز درسطح ملی و محلی ناشی از سوء مدیریت ها و ضعف های قانونی اساسی است .

استاندار آذربایجان شرقی در دوره اصلاحات ادامه داد : ما هم اکنون در قانون اساسی با مشکلات عدیده ی ازجمله اصل توازن اختیار و مسوولیت ، تعدد مراکز تصمیم گیری ، نهادها و دستگاه های موازی و  سیاست خارجی رو به رو هستیم که مشکلات و وضعیت موجود را رقم زده است.

سبحان اللهی بیان کرد : قانون اساسی موجود مربوط به 40 سال قبل و شرایط آن زمان است و به جهت علمی و مدیریتی دست کم از هر 20 سال باید درقانون اساسی تجدید نظر شود تا جامعه بدون مشکل اداره شود.

وی با نقد برخی از عملکردهای دولت درعین حال گفته است آقای روحانی هم در نیروهایش و هم در ساختارها با مشکلات جدی رو به رو است  .

وی افزود : انسان نمی تواند بپذیرد در دولت آقای روحانی برادر مسوولی مرتکب اختلاس  و یا فساد شود و از نظر اختیارات و مسوولیت رییس جمهور درعین حال با دو وزارت خانه امورخارجه و بسیاری از نهادهای موازی و مراکز تصمیم سازی  سر و کار داشته باشد.

سبحان اللهی تصریح کرد : درمدیریت اصلی به نام اصل توازن مسوولیت و اختیارات داریم که متاسفانه این اصل امروز رعایت نمی شود  و توازنی میان این دو نیست ، اگر از رییس جمهور مسوولیت می خواهیم دیگر نباید دو تا وزارت امور خارجه داشته باشیم !

وی یاد آور شد : ما در زمان جنگ با دلار پنج تومانی و بدون تورم کشور را با موفقیت اداره کردیم و یک مورد اختلاس و فساد نداشتیم چرا که در راس همه امور انسان های سالم و مخلص حضور داشتند و همه عشق و دغدغه شان خدمت بود .

او با اشاره به جایگاه و موقعیت های استان اعلام کرد : آذربایحان سرزمین بزرگی است ، شان و جایگاه تاریخی و سیاسی آن ایجاب می کند که مدیران آن متناسب با این جایگاه انتخاب شوند و یادمان نرود که در دوره ی ازتاریخ شخصیت های بزرگی همچون مصدق و عباس میرزا ها بر این خطه مدیریت کرده و استاندار این استان بودند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره منتفی شدن بحث استانداریش در دولت اول روحانی گفت : اجاره بدهید به صراحت بگویم آن گونه که همه مرا می شناسند بنده به سختی مسوولیت می پدیزیم ، اما وقتی قبول کردم با آن عجین شده و  همه توان خود را به پای آن می گذارم .

او گفت : بعد ازروی کارآمدن دولت تدبیر و امید درسال 92 دربحث انتخاب استانداران دوستان زیادی ازبدنه دولت و فعالان سیاسی درجمع بندی به بنده رسیدند و من هم به خاطر مردم و تعلقاتم برای توسعه استان قبول کردم و پرونده تا اتاق هیات دولت پیش رفت لیکن با دخالت امام جمعه سابق تبریز و در دقیقه 90 منتفی شد.

سبحان اللهی در توضیح این مطلب که مشکل امام جمعه سابق تبریز با شما بر سر چه بوده است گفت : بنده چه به لحاظ شخصی و چه به لحاظ مسوولیتی هیج گونه مشکلی با ایشان نداشته و شان و جایگاه وی همواره با احترام رعایت می شد ، لیکن وی در زمان مسوولیت قبلی من در استانداری آذربایجان شرقی درباره  زمین های  مصلی خواسته هایی داشتند که ازنظر قانونی و لوازم اداری امکان تامین همه آن ها مقدور نبود و من معتقد به رعایت اصل حساب و کتاب بودم .

سبحان اللهی درخصوص مباحث قومیتی و اقلیت های مذهبی هم گفت : ضمن اینکه باید حق و حقوق آنان مطابق قوانین موضوعی تامین شود اما هدف و ایده آل همه ما باید یک پارچگی ایران و توسعه ملی ایران عزیز باشد تا از قبل آن توسعه سایر مناطق از جمله توسعه آذربایحان و کردستان اتفاق بیافند.

رییس هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان در بخش پایانی این گفت و گو اشاره هم به فعالیت ها و برنامه های این خانه و اهداف تاسیس آن کرده و گفته است : خانه توسعه آذربایجان در ابتدا به پیشنهاد جناب مهندس میرحسین موسوی بوده که در مراحل بعدی با همکاری شماری از دوستان دلسوز و همفکر راه ندازی شد تا به عنوان اتاق فکر کمک حال مسوولان برای پیشبرد برنامه های توسعه استان باشد که به حمدالله در این مدت و در وسع خود گامی های خوبی را برداشته است.

وی افزود : بزرگترین دغدغه این خانه پیشرفت و تحقق برنامه های توسعه استان است و به منزله اتاق فکر ایده های جدید را برای کمک به برنامه های توسعه استان در سطح ملی و محلی ارائه و از جایگاه حقوقی خود آن ها را پیگیری می کند.


PDF