|پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : پنجشنبه 19 اسفند 1395     |     کد : 30

یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت

در سال 1980، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)، روز 27 سپتامبر مصادف با 5 مهرماه، را به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری نمود.


به مناسبت 27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری
 

در سال 1980، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)، روز 27 سپتامبر مصادف با 5 مهرماه، را به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری نمود. انتخاب و تصویب این روز با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان به عنوان نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

«یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت» شعار سازمان جهانی گردشگری برای این روز در سال 2015 است که پیرو آن «گردشگر امروز، فرصت فردا» به عنوان شعار گردشگری ایران به مناسبت روز جهانی گردشگری در سال جاری انتخاب و با نماد گل زعفران به همگان در حال معرفی است.
 

پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد

به مناسبت روز جهانی گردشگری
 
 
«روز جهانی گردشگری امسال بر توانایی گردشگری نسبت به تسهیل توسعه‌ی اجتماعی-اقتصادی در سراسر جهان تأکید دارد. هم‌اکنون سالانه بیش از یک میلیارد گردشگر بین‌المللی، سفر می‌کنند به همین دلیل گردشگری تبدیل به نیرویی قدرتمند و تحول‌آفرین شده که در زندگی میلیون‌ها انسان تغییر اساسی ایجاد کرده است.

پتانسیل گردشگری در تحقق توسعه‌ی پایدار شایسته‌ی توجه است. گردشگری یکی از بخش‌های پیشروی اقتصاد جهانی در ایجاد اشتغال است که فرصت های امرار معاش مهمی را در اختیار افراد گذاشته و به فقرزدایی و پیشبرد توسعه‌ی فراگیر یاری می‌رساند.

به سبب آنکه معاشرت میان ملت‌های گوناگون در جوهره‌ی گردشگری است، این بخش می‌تواند زمینه‌ساز درک چندفرهنگی بوده، سطح آگاهی در مورد لزوم حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی را افزایش دهد.
 
همزمان با عزم جهان به تصویب یک برنامه‌ی توسعه‌ی پایدار نوین، لازم است توانایی گردشگری در ایجاد مشاغل، تقویت محصولات و فرهنگ محلی، و کمک به استفاده‌ی پایدار و حفاظت از زیستگاه‌های  دریایی و زمینی را به رسمیت بشناسیم.

بیایید دست در دست یکدیگر نهیم برای به حداکثر رساندن ظرفیت عظیم گردشگری در ایجاد رشد اقتصادی فراگیر، حفاظت از محیط زیست و ترویج توسعه‌ی پایدار و زندگی با شرافت برای همگان.»
 

 


PDF