|چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : چهارشنبه 22 مرداد 1399     |     کد : 227

پیام خانه توسعه آذربایجان

گرامیداشت 22 مردادماه "روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی"

خانه توسعه آذربایجان با گرامیداشت 22 مرداد ماه " روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی " ، نقش آفرینی این تشکل ها در تقویت روحیه مطالبه گری در جامعه و پاسخگو کردن مسوولان را مورد تاکید قرار داده است .

بسمه تعالی
پیشینه شهرتبریز و آذربایجان درشکل گیری سازمان های مردم نهاد در دو قرن اخیر بسیار چشمگیربوده و اغلب تشکل های مردمی درعرصه های گوناگون سیاسی ، اجتماعی ، هنری ، ادبی تحت تاثیرارتباط با جوامع مدنی پیشرفته در این شهرنزج یافته و علاوه برمقیاس محلی در شئون مختلف کشورنیزتاثیرگذار وسرنوشت ساز بوده اند ، ازنقش موثر وتعیین کننده انجمن ایالتی آذربایجان درقبال تعطیلی مجلس توسط محمدعلیشاه گرفته تا موسسات خیریه ای که با کارنامه درخشان خود ، به الگوی موفق برای سایر نقاط کشورمان شهرت یافته اند .
حضور فعالانه مردم در کلیه عرصه ها و شئون اجتماعی، تمرینی برای گفت و گو و ابزاری برای کار گروهی و تشکیلاتی فراهم نموده و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار و متوازن کشورها محسوب می‌شود .

استفاده از ظرفیت‌های علمی و تجربی آحاد جامعه، دخالت دادن مردم در جهت‌گیری ساختارهای مدیریتی و همچنین تقویت انسجام و هم‌افزایی اجتماعی از ثمرات مطلوب و نقش‌آفرین تشکل‌های اجتماعی است به ویژه سازمان های مردم نهاد غیرسیاسی که صرفا به دنبال خدمت به مردم هستند نه کسب قدرت و باید تلاش کنیم تا فعالیت و ماموریت های تشکل های مردمی در جامعه نهادینه شده و بقا آن ها منوط به فرد و گروه خاص نباشد  .

اگرچه مشارکت سازمان های مردم نهاد در همه امور در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم افزایش یافته و زمینه‌ حضور موثرتر این سازمان‌ها در مراحل مختلف سیاست‌ گذاری و تصمیم‌سازی فراهم گردیده است ،با این حال ایجاد پشتوانه حقوقی برای سازمان‌ های مردم‌نهاد و اصلاح آیین‌نامه آن ها و قوانین مرتبط از جمله ضرورت های اجتناب ناپذیر برای توسعه فعالیت نهادهای غیردولتی هستند که به صورت داوطلبانه فعالیت های مختلفی  را در قالب یک سازمان بااساسنامه  مشخص انجام می دهند .

یکی از ویژگی های مهم این سازمان ها وابسته نبودن آنها به دولت است و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی مهمترین مسوولیت و ماموریت آن هاست که مسوولان باید این تشکل ها  را نه در مقابل که در کنار خود ببینند .

خانه توسعه آذربایجان ضمن تبریک این مناسبت به همه فعالان اجتماعی و سازمان‌ های مردم‌نهاد، خیرین نیک‌اندیش از فعالیت و تلاش‌های خالصانه همه آن ها در توانمندسازی جامعه و کاهش آسیب‌ ها و معضلات اجتماعی قدردانی کرده و ابراز امیدواری نموده است از طریق تعامل سازنده با دولت بستر و زمینه های مناسب برای نقش آفرینی تشکل های مردم نهاد بیش از پیش در جامعه فراهم شود.


PDF