|پنجشنبه 9 فروردين 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : دوشنبه 11 فروردين 1399     |     کد : 201

استاندار آذربایجان شرقی با مسوولان کمیته بهداشت و سلامت خانه توسعه آذربایجان دیدارکرد

به زودی گروه مشاوران ستاد استانی مدیریت کرونا تشکیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با مسوولان کمیته بهداشت و سلامت خانه توسعه آذربایجان بر مشارکت و استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و گروه های مرجع در کمک به کنترل و مهار کرونا تاکید کرد.

محمدرضا پورمحمدی در این دیدار با اشاره به ظرفیت و جایگاه اجتماعی و فرهنگی تشکل های مردم نهاد ،  نقش آفرینی آن ها در شرایط کنونی را بسیار مهم توصیف کرد .

وی گفت : برنامه ریزی شده تا به منظور استفاده  فراگیر از ظرفیت مردمی در کنترل کرونا نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد و گروه های مرجع  در تصمیم سازی های ستاد استانی مدیریت  مقابله با کرونا حضورداشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی خبر داد که در همین راستا به زودی گروه مشاوران ویژه متشکل از افراد خبره و متخصص در کنار ستاد  استانی مدیریت مقابله با کرونا فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

پورمحمدی با اشاره به اقدامات و پیشنهادهای کاربردی کمیته بهداشت و سلامت خانه توسعه آذربایجان اعلام کرد : از هر ایده و پیشهاد کاربردی متخصصین و گروهای مرجع که به قطع زنجیره انتقال ویروس کووید 19 و فرایند مهار آن کمک کند استقبال می کنیم .

وی بیان کرد : همه بخش ها  و دستگاه های اجرایی و خدماتی  برای مقابله با کرونا در استان پای کار آمده اند و تمامی پروتکل ها ، دستورالعمل های ملی و محلی با دقت و جدیت  اجرا می شود ، اما با توجه ابعاد بحران خود مردم باید همت کنند و ضمن رعایت تکات بهداشتی در خانه بمانند تا ان شاء الله با هزینه کمتر و تلفات پایین این بیماری ریشه کن شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موفقیت اجرای طرح های غربالگری ،‌ کنترل محله کرونا و قاصله گذاری اجتماعی در استان گفت : همزمان با اجرای این طرح ها ، طرح بیماریابی و جداسازی افراد مثبت در سطح استان در دستور کار قرار گرفته تا از آلودگی بیشتر کرونا جلوگیری کنیم .

پورمحمدی با استقبال از پیشنهاد خانه توسعه آذربایجان در ارتباط با تشویق و اعطای امتیازات ویژه جبرانی و حمایت های بنیادی نسبت به خدمات ارزشمند وخستگی ناپذیر کادر درمانی و پزشکی گفت : این مورد را به هیات دولت ارائه خواهد داد.

وی در باره چشم انداز کرونا در استان گفت : براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تا 25 فروردین ماه دوره پیک کرونا را در استان خواهیم داشت و بعد از این تاریخ به شرط ادامه همکاری مردم و ماندن در خانه شاهد سیر نزولی آن خواهیم بود.

پورمحمدی، از تجهیز کامل تخت های بیمارستانی مورد نیاز در بخش های ICU خبر داد و افزود: به برکت اقدامات ارزشمند دولت یازدهم و دوازدهم در توسعه زیرساخت های استان در سال های اخیر و تلاش شبانه روزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به حمدالله هیچ مشکلی در ارتباط با کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی و درمانی نداریم.

وی افزود : با این حال  یک باب بیمارستان پنچ هزار و 200 تخت خوابی برای پذیرش افزایش احتمالی بیماران کرونایی آماده شده و یک باب نقاهتگاه یک هزار تخت خوابی هم برای گذراندن دوره نقاهت بیماران بهبود یافته تجهیز شده است .

دکتر محمد اسماعیل حجازی متخصص فوق ریه و رییس کمیته بهداشت و سلامت خانه توسعه آذربایجان هم در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات مردمی این خانه در ارتباط با بحران کرونا ، ایده ها و پیشنهادهایی را برای کمک به برون رفت بحران کرونا   بیان کرد.

وی در بخشی از گزارش خود در عین قدردانی از تلاش  مدیریت ارشد استان و مسوولان به ویژه خدمات شبانه روزی کادر پزشکی و درمانی ، از برخورد انفعالی و ساده انگاری دولت با این بحران به ویژه در روزهای شروع کرونا  انتقاد کرد و هشدار داد : کرونا فراتر از بحران در حال تبدیل شدن به فاجعه ملی است و ما درعملکردها و امکانات از بسیاری از کشورها عقب هستیم .

دکتر حجازی ضرورت شفافیت دولت با موضوع کرونا و تقویت اعتماد عمومی نسبت به این بحران را مورد تاکید قرار داد و خواستار حمایت های عملی و بنیادی از کادر درمانی ، پزشکی و پرستاران نظام بهداشت و درمان کشور و استان شد .

وی گفت :کادر درمانی و پزشکی به رغم خستگی  ناشی از حجم کار ، اما ایثارگرانه درحال خدمت و مداوای بیماران هستند و ما درحال حاضر جایگزینی برای آن ها نداریم لذا هم اخلاق و هم ضرورت شرایط ایجاب می کند که فراتر از  الفاظ و تشریفات  مرسوم حمایت های مالی و معنوی آنان در دستور کار قرار گیرد تا بیشتر دلگرم و تشویق شوند.

رییس کمیته بهداشت و سلامت خانه توسعه آذربایجان در ادامه گزارش خود ایده ها و پیشنهادی این خانه را به شرح زیر بیان کرد.

- ضمن تاکید بر تداوم طرح های غربالگری ،‌ فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت ترددها ، طرح جداسازی اجتماعی به مفهوم علمی با قدرت و دست کم تا دهم اردیبهشت ماه ادامه یابد .

-  افزایش تولید کیت های تشخیص بیمار یابی برای شناسایی موارد مثبت و جداسازی آن ها مورد توجه قرار گیرد.
- تمرکز بیماران کرونایی در مراکز محدود و ایجاد و راه اندازی نقاهتگاه های ویژه برای گذراندن دوره نقاهت بیماران بهبود یافته .

- شفافیت در اطلاع رسانی به منظور جلب اعتماد مردم و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت آنان در ریشه کن کردن کرونا .

- برگزاری پانل های تخصصی متشکل از پزشکان با تخصص های مرتبط ، مسوولان اجرایی و خدماتی ، انتظامی و نظامی در صدا و سمیا به منظور روشنگری و همکاری بیشتر جامعه هدف .

- سازماندهی خیرین درحوزه سلامت و کانالیزه کردن درست کمک های آن ها و اولویت بندی کارشناسی در این ارتباط .

- تشکیل شورای تخصصی برای برنامه ریزی های پساکرونا به مدت شش و 12 ماهه .

- ضرورت اصلاح و توسعه زیر ساخت های نرم افزاری نظام درمانی و بهداشت به منظور جمع آوری اطلاعات و اطلاع مناسب به مردم .

-  تشکیل تیم خبری خبره ازصاحب نظران و فعالان رسانه ی به منظور اطلاع رسانی شفاف هنرمندانه و مدیریت افکار عمومی .

- استفاده از تجربه کشورهای موفق نظیر چین ، تایوان و کره جنوبی در مهار و کنترل کرونا در سطح ملی و محلی .

- برنامه ریزی اساسی و هنرمندانه برای تامین سلامت روانی مردم و جامعه به موازات اجرای برنامه های مهارکنترل کروتا با استفاده از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در قالب برنامه های آموزشی ،‌طنر و فیلم های شاد و مفرح .

- نظارت جدی و مستمر بر عرضه مواد غذایی و مصرفی مردم به ویژه نانوایی ها .

-استفاده از همه ظرفیت های محلی به ویژه سازمان های مردم نهاد و گروه های مرچع استان به عنوان سرمایه های انسانی و مشارکت دادن آن ها در تصمیم سازی های ستاد استانی مدیریت کرونا .

- تداوم اجرای طرح محله محور و پیشنهاد ارائه آموزش های قرنطیه خانگی به مردم .

- استفاده از همه اختیارات قانونی و محلی و ارائه الگوهای مناسب استان به ستاد ملی مدیریت کرونا .
 


PDF