|چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : چهارشنبه 6 فروردين 1399     |     کد : 190

محمدرضا طالبی نژاد

با کدام تفکر وروحیه؟

ما انسان ها برای زندگی بهتر و زیباتر خود ودیگران، به کدام تفکر و روحیه نیاز داریم؟، تفکر دلفینی یا کوسه ای؟

با کدام تفکر وروحیه؟

محمدرضا طالبی نژاد دکترای جامعه

 پژوهشگران در شهر ساحلی سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، ۹۵ کوسه و ۵ دلفین را به مدت یک هفته در استخر بزرگ رها کرده و به مطالعه حالات رفتاری آن ها پرداختند.
ابتدا کوسه‌ها به یکدیگر حمله کردند و در این تهاجم تعداد زیادی از آن ها نابود شدند، سپس به دلفین‌ها حمله‌ور شدند.
دلفین ها فقط می‌خواستند با آن ها بازی کنند، ولی کوسه‌ها بی‌وقفه به آن ها حمله می‌کردند.
سرانجام دلفین‌ها به آرامی کوسه‌ها را محاصره کرده و هنگامی که یکی از کوسه‌ها حمله می‌کرد، آن ها به ستون فقرات پشت یا دنده‌هایش می‌کوبیدند و آن ها را می‌شکستند.
به این ترتیب کوسه‌ها یکی پس از دیگری کشته می‌شدند.
پس از یک هفته ۹۵ کوسه مرده و ۵ دلفین زنده در حالی که با هم زندگی می‌کردند، در استخر دیده شدند.!!!

 در توضیح این آزمایش وبررسی رفتارهای متفاوت دلفین ها و کوسه ها گفته می شود که دلفین ها دارای روحیه همکاری هستند و در ارتباطات خود شیوه برنده – برنده را برمی گزینند، دلفین هیچ کمبودی ندارد و می خواهد که همه چیز را با همگان تقسیم کند.اگر یک دلفین زخمی شود، ۴ دلفین دیگر او را همراهی می کنند تا خود را به گروه برساند.

  در دنیای کوسه‌ای، برای برنده‌شدن؛ دیگران یا باید بمیرند و یا ببازند.اما در دنیای دلفینی، انعطاف وجود دارد و سرشار از تشخیص‌های خوب ومفید است. رمز موفقیت در تفکر دلفینی، کار گروهی، مشارکت وقدرت انعطاف پذیری بیشتر است

ما انسان ها برای زندگی بهتر و زیباتر خود ودیگران، به کدام تفکر و روحیه نیاز داریم؟، تفکر دلفینی یا کوسه ای؟

  قدری تامل بیشتر در حال واحوالات امروزی انسانها، مشکلاتی که وجود دارد فکر کردن به ریشه ها، پیامدها وراهکارهایی که می توان در پیش گرفت به همه ما گوشزد می کند که خیلی از مشکلات وناملایمات موجود، دست ساخته خود انسانها وناشی از تفکر کوسه ای است که نجات وفلاح وبردن خود را در گرو باختن وفنای دیگران می بینند. سعی دارند با چنگ انداختن به صورت دیگران وقربانی کردن محبت ومهربانی، به زعم خود، دنیایی خوب وبانشاط برای خود فراهم سازند! ، روحیه خودخواهی وهمه چیز را به هر قیمتی برای خود خواستن، ستیزه گری وپشت پا زدن به منافع ومصالح دیگران، سرانجامی جز فنای واقعی وذبح انسانیت ندارد و بنابراین در بسیاری از روابط ومناسبات شخصی، خانوادگی وجمعی خود نیاز به روحیه ای از جنس دلفین هاست.

  با داشتن رحم ومروت ومهربآنی وانعطاف رفتاری، همکاری و هوای همدیگربیشتر داشتن است که خود وجامعه را به سر زندگی ونشاط ودنیای زیباتر سوق می دهیم .

  در فصل بروز مشکلات وبحران های همه گیری مانند کرونا ویروس، داشتن روحیه وتفکر دلفینی است که به کار آید، روحیه ای که
غیر از خود ومنفعت ومصلحت خود، به دیگران وخیر وفضیلت عمومی، هم بیندیشیم، باهمنوعان خود در زمان بروز مشکلات هم زبانی، همدلی، همراهی و همکاری کنیم، همه تلاش خود را بکار گیریم که دیگران راهم خوشحال کنیم وهم ازخوشحالی دیگران شاد شویم واز ناراحتی و درد دیگران ما هم احساس درد کنیم وبا هم برای موفقیت هم تلاش کنیم.

  امروز که تقریبا همه ما به نوعی در قرنطینه هستیم شاید فرصت خوبی باشد که فکر کنیم وتصمیم بگیریم که بعدازاین دریغ نکنیم از مهربانی، همدلی، همراهی، همفکری و تمام کارهایی که با انجام‌شان هم به خودمان کمک کرده‌ایم هم به دیگران تا مجبور نشویم بعد از رهایی از این جنس قرنطینه، در حصار ناامیدی ونامهربانی وزشتی وپلشتی، هم خود وهم دیگران را گرفتار کنیم
 


PDF