|جمعه 28 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : دوشنبه 4 فروردين 1399     |     کد : 173

نیچر مدیسن

بالاخره، منشاء کروناویروس کجاست؟ خفاش، مورچه‌خوار یا خود انسان..."

مکن نیست که SARS-CoV-2 از طریق آزمایشگاه‌ها مربوط به SARS-CoV به وجود آمده باشد. RBD در SARS-CoV-2 برای اتصال با ACE2 انسانی بهینه شده است. علاوه بر این، اگر یک دستکاری ژنتیکی صورت گرفته باشد، یکی از سیستم‌ها موجود بتاکرونا ویروس به‌خوبی قابلیت استفاده دارد.

بالاخره، منشاء کروناویروس کجاست؟ خفاش، مورچه‌خوار یا خود انسان..."

نیچر مدیسن، مارس۲۰۲۰
ترجمه برای راهبرد: فاطمه لطفی

ممکن نیست که SARS-CoV-2 از طریق آزمایشگاه‌ها مربوط به SARS-CoV به وجود آمده باشد. RBD در SARS-CoV-2 برای اتصال با ACE2 انسانی بهینه شده است. علاوه بر این، اگر یک دستکاری ژنتیکی صورت گرفته باشد، یکی از سیستم‌ها موجود بتاکرونا ویروس به‌خوبی قابلیت استفاده دارد.

داده‌های ژنتیکی به طور قطع نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 از هیچ نوع تیره ویروسی که پیش از این استفاده شده؛ به دست نیامده است.

در عوض ما دو سناریو پیشنهاد دادیم که به خوبی منشا SARS-CoV-2 را توضیح می‌دهد:

اول، انتخاب طبیعی در حیوانات میزبان قبل از انتقال .بیماری مشترک بین انسان و حیوان

دوم، انتخاب طبیعی در انسان به دنبال انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان.

ما در مورد اینکه چگونه انتخاب در دوران انتقال می‌تواند به تولید SARS-CoV-2 منجر شود هم بحث کردیم. 

۱. انتخاب طبیعی در حیوان میزبان قبل از انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان

همانطور که بسیاری از کیس‌های بیماری COVID-19 با بازار هوانان در ووهان مرتبط بودند، امکان اینکه که منبع حیوانی بیماری در این مکان وجود داشته باشد بسیار است. به دلیل شباهت‌هایی که SARS-CoV-2 با کروناویورس شبه SARS-CoV خفاش دارد، احتمالا خفاش بعنوان میزبان اجدادی این بیماری عمل می‌کند.

هرچند RaTG13 انتخاب شده از بین خفاش رینولوفوس افینیز، در ۹۶درصد موارد بعنوان [میزبان] SARS-CoV-2 شناخته شده، اختلاف اساسی در RBD دارند که احتمال می‌دهد به ACE27 انسانی مربوط نباشد.

مورچه‌خوار فلس‌دار مالایی که به صورت غیرقانونی به استان گواندانگ وارد شده، شات کروناویروسی شبیه SARS-CoV-2 را در خود دارد. اگرچه ویروس خفاش RaTG13 نزدیک‌ترین مورد به SARS-CoV-2 در بین این ژنوم هست، برخی کروناویروس‌های مورچه‌خوار فلس‌دار هم شباهت‌های بسیاری در RBD به SARS-CoV-2 دارند.

همین امر به‌خوبی نشان می‌دهد که پروتئین پایه SARS-CoV-2 برای اتصال با ACE2 انسانی بهینه شده است؛ آن‌هم به دلیل انتخاب طبیعی.

نه بتاکروناویروس خفاش و نه بتاکروناویروس مورچه‌خوار فلس‌دار محل‌های گسستگی چند قلیایی ندارند. هرچند، هنوز هیچ کروناویروس حیوانی شناسایی نشده که به طور کامل بعنوان جد SARS-CoV-2 شناخته شود، گوناگونی کروناویروس‌ها در خفاش‌ها و دیگر گونه‌های جانوری به طور کامل نمونه‌برداری شده‌اند.

موتاسیون، جاسازی و حذف می‌تواند در محل‌های اتصال S1 و S2 کروناویروس رخ دهد که خود نشان‌دهنده این است که گسستگی چندقلیایی در طی فرآیند تکامل طبیعی امکان‌پذیر است.

۲. انتخاب طبیعی در انسان به دنبال انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان

امکان دارد که جد SARS-CoV-2 به انسان منتقل شده، و در طی انتقال شناخته‌نشده انسان به انسان ساختار ژنتیکی فوق را کسب کرده باشد.

تمامی ژنوم‌های SARS-CoV-2 تاکنون ساختار ژنتیکی فوق را داشته و از یک جد مشترک منشاء گرفته‌اند. وجود RBD بسیار شبیه نوع SARS-CoV-2 در مورچه‌‌خوار به این معنی است که می‌توان استنباط کرد که این ویروس به انسان منتقل شده است. همین امر باعث می‌شود طی فرآیند انتقال از انسان به انسان جاسازی گسستگی چندقلیایی نیز رخ داده باشد.

تخمین زمان به وجود آمدن جد SARS-CoV-2 با داده‌های اخیر می‌گوید که این ویروس اواخر نوامبر تا اویل دسامبر۲۰۱۹ ظهور کرده است. البته این سناریو بر پایه یک دوره ناشناخته انتقال در انسان بین انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان و اکتساب بخش گسستگی چند بازی بنا شده است.

اگر انتقال‌های حیوان به انسان که در بازه زمانی گسترده زنجیره‌های کوتاه انتقال انسان به انسان را پدید می‌آورد وجود داشته باشد، فرصت‌ کافی برای این انتقال وجود دارد.

نتیجه: 
در میان بحران شیوع جهانی کووید۱۹، منطقی است که از منشاء این پاندمی دچار تعجب شویم. اگر SARS-CoV-2 در یک گونه حیوانی دیگر تطبیق یافته یاشد، خطر رخداد دوباره این پاندمی وجود دارد.

در مقابل، اگر فراینده تطابق در انسان اتفاق بیفتد، در آن صورت حتی اگر انتقال بین حیوان به انسان هم رخ دهد، بعید است بدون موتاسیون‌های مشابه خیز بردارد. به علاوه، شناسایی نزدیکترین خویشاوندان SARS-CoV-2 در حیوانات می تواند به این مطالعات کمک کند.

از سویی، هرچند مدارک نشان می‌دهد SARS-CoV-یک ویروس ساخت بشر نیست، نمی‌توان به‌آسانی دیگر تئوری‌ها را رد یا قبول کرد. البته، ما وجود SARS-CoV-2 نوع آزمایشگاهی را قبول نداریم.

:white_check_mark:متن کامل این مقاله علمی را که دیروز در نیچر مدیسن چاپ و اختصاصا برای "راهبرد" ترجمه شده، در لینک زیر بخوانید:

https://telegra.ph/منشاء-کروناویروس-کجاست-خفاش-مورچه‌خوار-یا-خود-انسان-03-18


PDF