|چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398     |     کد : 145

برگزاری مراسم باشکوه

سالروز صدور فرمان مشروطه در تبریز

به همت خانه توسعه آذربایجان و با همکاری اداره کل میراث قرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در خانه مشروطه تبریز

به نام خدا
 
برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت 14 مرداد در خانه مشروطه تبریز
آیین بزرگداشت 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطه شامگاه دوشنبه 14مردادماه 1398 با حضور محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، محمدعلی سبحان اللهی رییس هیأت مدیره خانه توسعه آذربایجان و جمع کثیری از شخصیت های فرهنگی و  علمی، خانواده های شهدای انقلاب مشروطه، اعضای خانه توسعه آذربایجان و علاقمندان به نهضت  مشروطه در خانه مشروطه تبریز برگزار گردید.
در این آیین که همه ساله به همت خانه توسعه آذربایجان و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی برگزار می شود.  شرکت کنندگان ضمن پاسداشت یاد و خاطره مبارزان و شهیدان این نهضت، اهمیت حفظ  و صیانت از دستاوردهای سیاسی ،‌اجتماعی و حقوقی قیام مشروطه را مورد تأکید قرار دادند.
در آیین بزرگداشت امسال، دکتر غلامرضا ظریفیان تاریخ شناس و پژوهشگر مشروطه از اساتید دانشگاه های تهران و  دکتر عباس قدیمی قیداری از پژوهشگران برجسته دانشگاه تبریز درباره دستاوردهای نهضت مشروطه به ویژه دستاورد های آزادی، حکومت قانون و حقوق شهروندی و ضرورت بسط و توسعه آن در جامعه امروز سخنرانی کردند.
در پایان این مراسم بیانیه پایانی آیین بزرگداشت و نشست، به عنوان مطالبه جمعی و خواسته پایانی، در یک مقدمه و 6 بند قرائت و به تأیید حاضرین در جلسه رسید، تا با به بار نشستن متن بیانیه تا سال آتی، شاهد برگزاری آیین بزرگداشت بیش از پیش باشکوهترباشیم. با توجه به اهمیت مباحث مطروحه در آیین بزرگداشت ، در اولین فرصت خبر تکمیلی و متن سخنرانی ها تقدیم خواهد شد. متن بیانیه پایانی که  در اختتام مراسم توسط مدیرعامل خانه توسعه آذربایجان قرائت شد، به قرار زیر می باشد:
با نام  و یاد خدا
بیانیه پایانی نشست 14 مرداد- روز مشروطیت
به خجستگی سالروز صدور فرمان مشروطه
در 113 سال پس از صدور فرمان مشروطه، گرد هم آمده ایم تا گرامی بداریم یاد و خاطره میلیونها ایرانی دلیر را که  به دنبال بهبود وضعیت کشور بودند  و در پی جان فشانی این ایرانیان دلیر  و از جمله آذربایجانیان دلاور ، آرمان های آزادی خواهی،  وطن  پرستی، اصلاح طلبی، نوگرایی و عدالت خواهی به ثمر نشست.مجلس قانونگذاری، قد برافراشت، نهادهای مدنی زاده شدند و تحول شگرفی در عرصه های فرهنگ عمومی، فهم از دین،  اندیشه های سیاسی و دموکراسی، آموزش ددیگر حوزه ها ایجاد گردید.
امروز ما فرزندان همان دلیرمردان و شیر زنان، در همان فضای زایش جنبش مشروطه در زادگاه و مهد مشروطه شهر تبریز و آذربایجان گردآمده ایم  تا نشان دهیم که پاسدار میراث تاریخی و فرهنگی آباء و اجداد خویشیم. گرد هم آمده ایم  تا از کم رنگ شدن آرمانهای آزادیخواهی  جلوگیری  نماییم و درخصوص حفاظت از آزادی و اهمیت مجلس قانون گذاری که در حقیقت مهمترین دستاورد مشروطه بوده و نیز  بر حکومت قانون و تلاش های اصلاح گرایانه تأکید نمائیم. با توجه به مباحث  مطروحه در  این نشست ،  بر نکات زیر به عنوان مطالبه  جمعی  و خواسته پایانی تأکید می گردد:
  1. از دولت  می خواهییم تا با  تصویب نامگذاری روز 14 مرداد به عنوان روز تبریز ، خاطره آزادی خواهی مشروطه طلبان نام آور تبریزی را  تثبیت نمایند.
  2. با توجه به پیوند بی چون و چرای انقلاب مشروطیت ایران با آذربایجان و تبریز و ضرورت توسعه فعالیتهای پژوهشی در زمینه مشروطیت، ایجاد مرکز مشروطه پژوهی ایران در شهر تبریز ، تا نشست آتی می تواند . مایه امیدواری و دلگرمی پژوهشگران این عرصه باشد.
  3. توسعه  فضای  فیزیکی  موزه  مشروطه   ضرورتی تام دارد و لازم است تا نشست  سال آتی این مهم با تملک املاک مجاور تحقق یابد.
  4. تأسیس  کتابخانه تخصصی مشروطه، یکی از بزرگترین  آرزوهای  پژوهشگران حوزه مشروطه پژوهشی  است که انشالله  با  پشتکار مسئولین فرهنگ دوست می تواند تا نشست سال آتی محقق گردد.
  5. حفظ، احیاء و باززنده سازی بناها ،  محوطه ها و آثار   تاریخی  مربوط به  عصر مشروطه ، خصوصاً  بناها و محاوط   در بردارنده خاطره های جمعی و هویتی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای آذربایجان است و امید است تا نشست آتی   پروژه هایی چون    حفظ ،احیا ءو باززنده سازی  مقابر شهدای مشروطه در گورستانهای تاریخی، باززنده سازی خانه   های تاریخی سران مشروطه   در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان    به   بار نشیند.
  6. و اینکه برای سال 1399 لازم است دبیرخانه ستاد برگزاری سالروز صدور فرمان مشروطیت   در دانشگاه تبریز استقرار یافته و با  همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و  نیز همکاری خانه توسعه آذربایجان زمینه برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم   آتی فراهم  گردد.  با امید به تحقق خواست ها و مطالبات ، این بیانیه  به تأیید جمع حاضرین در جلسه رسید. با امید دیدار  دوستان  در نشستی دیگر .
دبیرخانه دائمی نشست 14 مرداد
اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی- خانه توسعه آذربایجان  
دوشنبه 14/5/1398  تبریز




متن خبر یکصد و سیزدهمین سالروز صدور فرمان مشروطه در تبریز




















PDF