|پنجشنبه 30 فروردين 1403
 منوی اصلی
 
تاریخ : پنجشنبه 19 اسفند 1395     |     کد : 25

ماشاالله به سازمان خصوصی ساز

توکلی: قدر ماشین‌سازی تبریز را بدانید/ از تغییر کاربری بنیان دیزل قلبم درد گرفت/ ماشاالله به سازمان خصوصی ساز

توکلی: قدر ماشین‌سازی تبریز را بدانید/ از تغییر کاربری بنیان دیزل قلبم درد گرفت/  ماشاالله به سازمان خصوصی ساز

نصر: بنیان‌گذار گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز گفت: صنعت تولید ماشین افزار پایه و اساس سایر کارخانه های مادر است و بدون آن نمی توان کار کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، تقی توکلی در گفتگو با خبرنگار نصر، با بیان اینکه صنعت تولید ماشین افزار پایه و اساس سایر کارخانه های مادر است، افزود: گروه ماشین سازی تبریز پایه‌گذار صنعتی شدن ایران است و ما به این صنعت در حال و آینده هم نیاز داریم و نباید اجازه داد این صنعت استراتژیک کشور تضعیف شود.

بنیانگذار و اولین مدیرعامل گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز به وضعیت کنونی این شرکت با تاسف اشاره کرد و گفت: قرار نبود ماشین سازی به این روز بیافتد؛ این شرکت باید 20 سال قبل برنامه اش را به روز می کرد و توسعه می یافت.

توکلی افزود: در زمان مدیریت حقیر در ماشین سازی مرکز تحقیقات تخصصی تکنولوژی براده برداری ایران در ماشین سازی تاسیس شد و هدف این بود این شرکت به قطب تولید ماشین های براده برداری غرب آسیا تبدیل شود.
وی تصریح کرد: ماشین سازی تبریز خیلی عقب مانده است و هنوز دارد با همان تکنولوژی زمان مدیریت بنده کار می کند، در حالی که امروز باید این شرکت به تولید ماشین افزارهای رباتیک می پرداخت.
پدر صنعت نوین آذربایجان به قدرت تکنولوژیک منحصربفرد گروه ماشین سازی تبریز اشاره کرد و گفت: ماشین سازی تبریز غول صنعت ایران بود و هست و این شرکت پتانسیل توسعه بسیار عظیمی دارد که باید درست مدیریت شود.

توکلی تصریح کرد: زمانی که کلنگ ماشین سازی تبریز به زمین زده شده، در ایران هیچ نشانی از صنعت جدید نبود و ماشین سازی تبریز و شرکت های تابعه آن بنیان صنعتی شدن ایران را گذاشتند و دایملر را به تبریز کشاندند تا «ایدم» را پایه گذاری کند و به دنبال آن سایر کمپانی های مطرح جهان یک به یک وارد تبریز شدند و برای اولین بار در کشور صنعت ریخته گری با ظرفیت سالانه 107 هزار تن برنامه ریزی شد و به بهره برداری رسید.
وی در ادامه به ماجرای خصوصی سازی صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز اشاره کرد و با ابراز تاسف عمیق از عملکرد سازمان خصوصی سازی در این خصوص، گفت: ماشاالله به سازمان خصوصی سازی که زحمات ما را به باد می دهد. مگر تقی توکلی زمین خوار بود که زمین این کارخانه ها را به این وسعت بردارد؟ این کارخانه ها از جمله ماشین سازی برنامه توسعه داشتند، طرح گروه ماشین سازی تبریز متشکل از 23 واحد بود که یکی از آن ها ماشین سازی فعلی است و در پایان به تولید اتومبیل ختم می شد.
 تقی توکلی به ماجرای واگذاری شرکت بنیان دیزل اشاره کرد و گفت: وقتی شنیدم یکی از کارخانه های واگذار شده را تعطیل و تغییر کاربری داده اند، قلبم درد گرفت. چرا این طور می کنند؟ این کارخانه ها باید توسعه پیدا کنند و نوسازی شوند، کشور برای رشد به کار و تولید نیاز دارد.

وی ادامه داد: مغازه و پاساژ را می توان همیشه و در هر جایی ساخت، اما ماشین سازی و دیگر کارخانه های آن منطقه منحصربفرد هستند و دیگر نمی شود ماشین سازی دومی درست کرد. قدر این ها را بدانید، من این را به عزیزان هم تذکر داده ام.
بنیان‌گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با تصریح اکید بر توان بسیار بالای ایران و تبریز برای پیشتازی در صنعت قطعه سازی و خودروسازی، گفت: پایه صنعت خودروسازی ایران در تبریز است و همه ملزومات این صنعت در تبریز وجود دارد که در صورت مدیریت صحیح و با برنامه، هیچ کشوری در منطقه توانایی رقابت با ما را نخواهد داشت.

توکلی در پایان با استقبال از حضور هیات عالی رتبه اقتصادی جمهوری چک در تبریز، گفت: من این اتفاق را به فال نیک می گیرم و امیدوارم مسئولان استان با برنامه و مدیریت صحیحی از فرصت های اجرایی شدن برجام برای توسعه صنعت استان به نحو احسن استفاده کنند.


PDF